یادداشت های حبیب اله حاجی زاده یادداشت ها - معرفی کتاب- مقالات فرهنگی
| ||
ادبیات کودکان به تمام آثاری که از نظر محتوا ، زبان ،بیان و تصویر، با نیازها و علاقه مندیهای کودک سازگار باشد و در خور فهم آنان باشد، ادبیات کودک می گویند. در گذشته ادبیات مشخصی با نام ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشت. کودکان و نوجوانان همانگونه که در همه ی مسایل زندگی بزرگسالان سهیم بودند، از ادبیاتی هم که متعلق به بزرگترهایشان بود، استفاده میکردند. آنان با لالایی ها به خواب میرفتند، ترانه ها و اشعار آهنگین را زمزمه می کردند و با مثلها و معماها سرگرم می شدند. گاه با افسانه و قصه ای در خیالپردازی های خود غرق میشدند و گاه با شنیدن داستانی حماسی و پهلوانی، تاریخ قوم خود را مرور میکردند. در این دوران آنچه نصیب کودکان و نوجوانان می شد، بیشتر برگرفته از ادبیات شفاهی بود. گرچه نمونه های اینگونه از ادبیات در فرهنگ ایرانی ما سابقه ای دیرینه دارد، اما به شکل امروزی آن، ادبیات کودک و نوجوان در غرب سابقه ی طولانی تری دارد. در غرب، نخستین کتابهای کودکان، حاوی افسانه ها و اشعاری بود که قرنها به کودک لذت می بخشید. به تدریج نویسندگانی پا به عرصه گذاشتند، که به کودکان و نیازها و تمایلات آنها می اندیشیدند. رشد و شکوفایی ادبیات مستقل کودکان و نوجوانان را باید حاصل تلاشها و علاقه مندی های این بزرگان دانست که "هانس کریستین اندرسن" از این شمار است. ایران با سابقه ی 6 هزار سال و با تمدن 2500 سال تاریخی مدون، دارای ادبیاتی پر بار و غنی است. با این که در گذشته، به آینده ی کودک بیشتر توجه می شده، ولی با این حال کمتر نوشته و سروده ایست که به مسائل تربیتی و اخلاقی کودک و نوجوان، نپرداخته باشد. ایرانیان، تربیت فرزند را یکی از وظایف مهم خود می دانسته اند و در این زمینه آثار فراوانی نوشته اند. که از آن میان میتوان به "درخت آسوریک" اشاره کرد، که قدمت سه هزار ساله دارد و در واقع کهنترین متن ادبی کودکان ایران است. آثار نوشتاری فراوانی از جامع هی ایرانی قبل از اسلام، به جای مانده، که نشان دهنده ی این است که ایرانیان با فرهنگ و خواندن و نوشتن بیگانه نبودند. «بر اساس پارهای بررسیها، گونهای شعر در ایران پیش از اسلام وجود داشته است که خوشبختانه تا به امروز باقی است. کتاب "درخت آسوریک" به زبان پهلوی، از این نمونه است».(بهار،31:1371) ادبیات کودک و نوجوان به مفهوم امروزی خود، کمتر از صد سال است که در ایران شکل گرفته است." جبارعسکر زاده" (باغچه بان) را میتوان پایه گذار ادبیات نوین کودک در ایران دانست. وی در سال 1264 هـ. ش در آذربایجان به دنیا آمد و در سال 1345 درگذشت. او توانست در آثارش، به جهان از منظر چشم کودکان نگاه کند. بعد از این تحولات و از سال 1300ش، تولید آثار ادبی و خواندنیهای کودکان و نوجوانان فزونی گرفت. شخصیّتهای مطرح این دوره عبارتاند از: جبّار باغچهبان (آغاز فعّالیّت 1308ش)، با آثاری در قالب شعر، نمایشنامه و قصّه چون خانم خَزوک ، پیر و تُرُب ،گرگ و چوپان ، مجادله دو پری ، شیر و باغبان و شنگول و منگول ؛ علینقی وزیری، با مجموعه شعرهای کوتاه از ادبیّات عامّه، با نام خواندنیهای کودکان افسانههاست (1315ش)؛ فضلالله صبحی مهتدی (آغاز فعّالیّت 1315ش) گردآوری قصّههای عامیانة ایران و بازگویی آنها (از 1319ش) برای کودکان، در رادیو و سپس انتشار آنها بهصورت کتاب؛ عبّاس یمینی شریف با آثاری چون آواز فرشتگان ، گربههای شیپورزن ، بازی با الفبا (میرهادی، 1373ج.2.176ـ177) در میان دیگر شخصیّتهای این دوره میتوان از یحیی دولتآبادی، صادق هدایت ( اوسانه حاوی شعرها، ترانهها، بازیها، متلها، چیستانها و قصّههای عامیانه به زبان ساده)، نیمایوشیج (با قصّههای آهو و پرنده و توکایی در قفس ) نام برد.
از سال 1320 ادبیات کودک و نوجوان، وارد مدارس گردید. به طوری که اکثر آثار تألیفی ادبیات کودک، با هدف آموزش و راهنمایی آنان صورت میگرفت. این مجله شامل مطالب تربیتی و روان شناسی برای بزرگ ترها و داستان و شعر و سرگرمی برای بچّه ها بود و در سال 1338ش، نخستین بار فهرست کتابهای مناسب برای کودکان و نوجوانان را ارائه کرد که به نوبه ی خود حرکتی نوین تلقی می شد.از دیگر نشریات در این رابطه می توان به کیهان بچّهها (1335ش)؛ مجلّة اطّلاعات دختران و پسران (1335ش)و غیره نام برد.
در سال 1345 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به وجود آمد. برای نخستین بار کتابخانههایی در ایران برای کودکان و نوجوانان پا گرفت. شاعران و نویسندگان در کانون مشغول نوشتن، ترجمه، تألیف و بازنویسی خواندنیهایی مخصوص کودکان و نوجوانان شدند. که باعث تحول در ادبیات کودک و نوجوان ایران شد. در دههی پنجاه، آثار ادبی کودک، از خیال و ذوق خالی بود و در واقع کودکان قربانی بزرگترها بودند. ادبیات کودک و نوجوان در قبل از انقلاب، دچار کمبودها و کاستیهای بیشماری بود. اکثر آثار داستانی، ترجمه بود. سرودهها، به ادبیات شفاهی و عامّه، محدود بود. پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 ، سبب هوشیاری و رشد ذهنی کودک و نوجوان گردید و این مساله، تحولاتی در آثار آنان به وجود آورد. «در دههی شصت که اوایل آن درگیر و دار جنگی ناخواسته گذشت که به سبب آن مدارس مناطق جنگی تعطیل شد و شرایط سخت زمان جنگ سایر نقاط کشور نیز فرصتی برای فکر کردن به ادبیات کودک نمیداد. کانون و کتابخانههایش مدتی تعطیل شد و عدهای از کارشناسان ادبیات کودک یا از کشور خارج شدند و یا گوشهی عزلت گزیدند.» (خوانساری،1383: 73) [ دوشنبه 91/7/24 ] [ 3:44 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ]
[ نظرات () ]
|
||
[قالب وبلاگ : سیب تم] [Weblog Themes By : SibTheme.com] |