سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
یادداشت ها - معرفی کتاب- مقالات فرهنگی 
قالب وبلاگ

دارم کتاب «قیدار» رضا امیر خانی را می خوانم- ماه رمضان است و خیلی نمی شود کتاب خواند. شاید برتری کتاب خدا بر سایر کتاب ها این حس را به وجود می آورد . به هر حال هنوز حدود پنجاه شصت صفحه ای دیگر ازش باقی مانده. شاید هم جذابیت این اثر نسبت به سایر آثار امیر خانی کمتر است.


[ دوشنبه 91/5/16 ] [ 3:21 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

حلول ماه رمضان مبارک


[ جمعه 91/5/6 ] [ 11:35 صبح ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

چکیده پایان نامه ارشد حبیب اله حاجی زاده

چکیده :

           ادبیّات کودک و نوجوان در ایران ،مانند نهال نوپایی است که نیاز به توجّه و رسیدگی جدّی دارد.شعر کودک ، حاصل تلاش هنرمندانه ی شاعرانی است که با گره زدن احساس و تخیّل ، به آفرینش آثاری در خور فهم کودک و نوجوان پرداخته اند.ادبیّات کودک و نوجوان اگر بتواند با جهان آنان سازگار باشد ، سبب رشد و هدایت می گردد. شعر کودک و نوجوان در سه دهه ی ا خیر با ُافت و خیز های فراوانی همراه بوده است . گاه متوقّف شده و گاه چندگام به جلو رفته است.متاسّفانه به این شاخه از ادبیّات در ایران کم تر توجّه شده است.به طوری که نقدو بررسی شعر کودک ازنوشتن چند مقاله و رساله ی دانشگاهی فراتر نرفته است. برخورد مقایسه ای، نقد محتوایی و کنار هم نهادن سروده های چند شاعر در شعر کودک و نوجوان تا کنون انجام نگرفته است .لذا در این جستار، سعی شده است ، با نگاهی نو و زاویه ای متفاوت به این موضوع پرداخته شود.

ارائه ی تعریفی از ادبیات کودک، بیان ویژگی های شعر کودک و نوجوان و شرح مختصری از زندگی نامه ی سه تن از شاعران کودک و نوجوان در ایران ، یعنی : جعفر ابراهیمی (شاهد) ، مصطفی رحماندوست و عرفان نظر آهاری ، برای ورود به موضوع اصلی پژوهش ذکر شده است. بررسی مقایسه ای، تطبیقی و تحلیلی ،بررسی ادبیّات دینی ، ادبیّات پایداری وبیان برخی از جلوه های طبیعت در سروده های این سه شاعر از جمله مواردی است که در این تحقیق به آن توجّه شده است.نگرشی به عمده ترین قالب های شعری کودک و نوجوان و نیز پژوهشی مختصر در مورد «لالایی ها» از دیگر فصل های این تحقیق است.

تحلیل محتوایی و بررسی موضوعی در شعر کودک و نوجوان به ویژه در مقایسه ، تطبیق و کنار هم نهادن با سروده های دیگران - که در این پژوهش مورد نظر بوده است - سبب تقویت و بی نقصی شعر کودک و نوجوان می گردد.

کلید واژه : ادبیّات ، شعر کودک و نوجوان ، جعفر ابراهیمی (شاهد) ، مصطفی رحماندوست ، عرفان نظر آهاری ،نقد و بررسی


[ پنج شنبه 91/5/5 ] [ 1:30 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

حبیب اله حاجی زاده -شهرستان بردسکن- فوق لیسانس ادبیات فارسی - آموزش و پرورش شهرستان بردسکن- مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور بردسکن
امکانات وب


بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 135594