سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
یادداشت ها - معرفی کتاب- مقالات فرهنگی 
قالب وبلاگ

همکاران گرامی برای دیدن بحث در باره ی ضرب المثل های کتاب فارسی هفتم

به وب جناب عبدالهی از همکاران فردوس سری بزنند.http://abdollahi-adabiyat.blogfa.com



و برای دیدنتحلیل ساختار ونمایه ی شبکه ی مفهومی فارسی سال هفتم (متوسطه ی اول) به وب خانم شرافتی  وارد شوند

 


[ یکشنبه 92/6/17 ] [ 2:58 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

انواع خوانش و انواع لحن ها برای خوانش اشعار و متون: اولین قدم برای بهره بردن از متون و اشعار زیبا درست خواندن آن است. چه بسا شعری ناب یا نوشته ای زیبا و با ارزش به دلیل بد خوانده شدن مورد بی مهری واقع می شود. درست خواندن هم التذاذ ادبی را برای خود خواننده مضاعف و چندبرابر می کند و هم اگر افرادی مخاطب خوانش خواننده هستند را سرشار از لذت و شعف و ذوق همراهی با شاعر و نویسنده و خواننده می کند. لذا لازم  و واجب است بر معلمان که هر چه بیشتر در ارائه ی خوانش درست سعی کنند و این مهم جز با تمرین و تکرار و تأمل و گوش دادن به خوانش های صحیح میسر نمی شود. در ادامه مطلب انواع خوانش و انواع لحن ها در خوانش بیان شده است امید است که مورد پسند همکاران ارجمند واقع گردد. 

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 92/6/17 ] [ 2:56 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

مثنوی معنوی ، سروده ی جلال الدین محمد بلخی ، مشهور به مولوی است که در قرن هفتم می زیسته است.مثنوی در شش دفتر تنظیم شده است که حدود بیست وشش هزار بیت دارد.سخنان مولانا چنان صمیمی و جذاب است که همه ی انسان ها در همه ی زمان ها ، از هر دین و نژاد ،مجذوب کلام او می شوند.و چون سخنش بر حقیقت و صداقت استوار است ، در جان ها می نشیند.

مولانا در مثنوی ، بسیاری از مفاهیم قرآنی را آورده است و از این رو آن را «قرآن عجم » می نامند.

مولوی در بیان معارف همواره روی خط مشترک ادیان حرکت کرده است و هیچ گاه دنبال اختلاف فرقه ای و مذهبی نیست.او گاه عمیق ترین معارف اسلامی و مسائل عرفانی را با زبانی ساده بیان کرده است.مثنوی کتاب انسان شناسی است و از این رو ، کتاب خداشناسی است که «من عرف نفسه فقد عرف ربه»

مولانا عشق و علم و عمل و عرفان را در هم آمیخته و گاه مطالبی را با زبان تمثیل و در قالب داستان بیان کرده است به طوری که حدود چهارصد داستان زیبا و عبرت آموز در مثنوی وجود دارد.البته هدف مولانا داستان سرایی نبوه بلکه در این « منظم ترین کتاب پریشان عالم»قصه را پیمانه ای دانسته...

 

اى برادر قصه چون پیمانه‏اى است         معنى اندر وى مثال دانه‏اى است‏

دانه ی معنى بگیرد مـــــرد عقـــــــل         ننگرد پیمانه را گـــــر گشت نقل‏(2/3638)

باشد که همگان از این میراث ادبی و از این بحر معنوی به قدر تشنگی بچشیم

 

محفل ادبی « مثنوی خوانی » با هدف خوانش و شرح و توضیح مثنوی معنوی در مهرماه 1391 ، هم زمان با روز بزرگ داشت مولانا ، تشکیل شد.در این محفل ادبی که هر هفته روز های یک شنبه عصر در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می شود ، حدود سی نفر از ادب دوستان و شاعران و کارشناسان ادبیات فارسی حضور پیدا می کنند.تا کنون سی جلسه مثنوی خوانی تشکیل شده و علاقه مندان از دفتر اول مثنوی شروع کرده اند و اکنون حدود هزار و دویست بیت از ابیات مثنوی شرح و توضیح داده شده است . بیش تر اعضای این انجمن ، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی هستند.

اکنون که به ماه مهر نزدیک می شویم ، نخستین سالگرد تاسیس انجمن ادبی مولانا را به همه ی ادب دوستان و اعضای این انجمن ، تبریک می گوییم.

حبیب ا... حاجی زاده ، دبیر انجمن ادبی مولانا و مسئول انجمن ادبی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بردسکن

 

 


[ دوشنبه 92/6/11 ] [ 10:28 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

حبیب اله حاجی زاده -شهرستان بردسکن- فوق لیسانس ادبیات فارسی - آموزش و پرورش شهرستان بردسکن- مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور بردسکن
امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 136012