سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
یادداشت ها - معرفی کتاب- مقالات فرهنگی 
قالب وبلاگ

فیلم طهران تهران ، بیننده را قانع نمی کند . وقتی داریوش مهرجویی را با ((گاو)) و ((مهمان مامان )) بشناسی ، توقع داری که یک فیلم خوب از او ببینی .

ظاهرا قرار بوده که این فیلم در سه اپیزود تهیه شود و اپیزود سوم را قرار بوده سیف ا... داد انجام دهد که خدا رحمتش کند.

طهران ، یعنی تهران قدیم ، با همان حس نوستالژیکش در واژه ی ((ط)) - مهرجویی خوب توانسته با یک سفارش ، فیلم بسازد .او معماری و محبت نسل گذشته را یاد آور می شود و باهم بودنشان را و به فکر هم بودنشان را می ستاید و این را به بیننده منتقل می کند. او خیلی خوب ظاهر طهران را معرفی می کند ، اما ...

تهران ، سیم آخر ، اپیزود مهدی کرم پور است ، او اعتراض و انتقاد نسل جوان را به جامعه ی فعلی می گوید و نیز از فعالیت گروه های موسیقی و آفت ها و محدودیت ها و ممنوعیت ها .از آن ممنوعیت هایی که سبب شد ، شادمهر عقیلی از ایران برود . از آن محدودیت هایی که گاه در جامعه درباره ی اجرای کنسرت های موسیقی سنتی نیز دیده می شود.

شاید صدای رضا یزدانی را یک دلخوشی برای دیدن  این فیلم دانست.

منتظر کارهای خوب از کارگردان ماهر سینمای ایران ((داریوش مهرجویی)) هستیم.

 


[ یکشنبه 91/3/28 ] [ 3:58 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

معمولا کتابهایی را که می خوانم ، کتاب هایی است که تعریفشان را از دیگران شنیده ام . یا دوستی ، یا مجله ای و یا ... .

 کتاب کافه پیانو ، نوشته ی فرهاد جعفری را دو سال پیش از زبان یکی از هم کلاسی های دانشگاه شنیدم و آن را در ذهن داشتم . به صورت اتفاقی این کتاب هفته های پیش به دستم رسید و آن را خواندم . سعی می کنم برای کتاب هایی که می خوانم حداقل یک صفحه یاد داشت بنویسم و به دیگران نیز توصیه می کنم.

کافه پیانو - کتابی است از فرهاد جعفری متولد 1344 - این کتاب در سال 1386 توسط نشر چشمه به چاپ رسیده و ظاهرا تا کنون به چاپ بیست و پنجم ! راه پیدا کرده است.کافه پیانو 266 صفحه دارد و قیمتش 5000 تومان است.طرح روی جلد کتاب اثر :اردشیر رستمی است.

فرهاد جعفری قبل از نوشتن این رمان ، سردبیر مجله بوده و نوشته های پراکنده ای هم در روزنامه ها و سایت ها می نوشته است. وی در انتخابات دوره پنجم مجلس مشهد نامزد بوده است و ...

و اما چند جمله درباره ی کتاب

کافه پیانو خواننده را می کشاند که بخواند و ورق بزند و سیر کند در کافه ای که جعفری آن را می گرداند . کشش و جاذبه ی داستان با نثر سلیس و روان تحسین برانگیز است . آن چه در میان تمام شخصیت ها و شخصیت پردازی ها و ارتباطشان جلب توجه می کند ، ارتباط بسیار عاطفی و نیز منطقی راوی با دخترش گل گیسو  است.نکته ای که شاید خیلی از نویسنده ها از آن غافلند . من خواننده در حین خواندن داستان با خودم فکر می کردم که پس من هم می توانم ارتباط نزدیک تر و بهتر و دقیق تر با دخترم داشته باشم.

برخی از شخصیت ها در داستان معرفی می شوند و بعد دیگر هیچ نشانی از آن ها نیست. شخصیت هایی که هیچ تاثیری در فضای داستان ندارند.واگر نمی آمدند هم خللی احساس نمی شد. متن گاهی زندگی اجتماعی شهروندان همراه با آسیب ها و... را بیان می کند و گاه به توصیف صحنه هایی می پردازد که به قول راوی ، نظام اخلاقی جامعه اجازه نمی دهد. ولی لخت بودن قلمش در برخی صفحات ، اثرش را بی رنگ می کند. یعنی بدون آن برهنگی قلم هم می توانست بنویسد.

در حین داستان به اسامی برمی خوریم که شاید همگان نشناسند . نویسندگان و سینماگران و فیلم های واقعی .این که او توانسته از این واقعیات در داستانش استفاده کند ، بسیار خوب است ، اما دیگرانی که آن ها را نمی شناسند چه ؟ مثلا ((جیم استوارت  در فیلم سرگیجه))  یا (( هاینریش بل ))(( عقاید یک دلقک )) که ظاهرا جعفری تحت تاثیر این کتاب هم بوده و نیز ناطور دشت (سالینجر)

به هر حال ، نویسنده در مصاحبه ای گفته که نثرش پیامبرانه است . آرزوی موفقیت برای او و تمام نویسندگان

حبیب ا... حاجی زاده - خرداد 91


[ شنبه 91/3/27 ] [ 3:37 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

((فاذا فرغت فانصب))سوره شرح -آیه 7

اوقات فراغت (1)

 

اوقات جمع مکسر وقت ، به معنای زمان . فراغت مصدر است به معنای آسایش و راحتی .فراغ و فراغت در فرهنگ لغت ها به معنای راحتی ، زمان بی کاری ، آسایش ودست کشیدن از کار ، معنا شده است .

در اصطلاح عامیانه ، زمانی که انسان از کار کردن رسمی رهایی پیدا می کند و تفریح و بازی را در ذهن تداعی می کند.

گرچه می توان گفت اوقات فراغت برای هر شخصی وجود دارد و دسته بندی های مختلفی دارد ، و هر چند کارکنان و شاغلین و خانواده هاوقت فراغتی در طول روز یا هفته و ماه و سال دارند . اما برنامه ریزی ها و نگرانی ها ، بیشتر برای مخاطب نوجوان و جوان است.

در کشور ما به دلیل آمار بالای نسل جوان در جامعه و نیز تعطیلات فراوان ، خصوصا در سه ماه تابستان  ، لزوم برنامه ریزی دقیق و اهتمام مسئولین و دستگاه ها و رسانه ها را چند برابر می کند.

یا شروع فصل تابستان این نگرانی برای بسیاری از خانواده ها پیش می آید که برای فرزندشان در اوقات فراغت چه برنامه ای داشته باشند . که هم سنخ با برنامه های آموزشی و نیز مطابق با معیار ها و موازین اخلاقی جامعه و فرهنگ خانواده باشد.

در باب اهمیت اوقات فراغت نمی توان تردید داشت که بسیاری از اکتشافات و اختراعات و شکوفایی اندیشه ها و علایق در زمان فراغت شکل گرفته است . امروزه روان شناسان اثبات کرده اند که افراد در زمان غیر رسمی و غیر اداری وغیر موظف ،درصد یادگیری  بیشتری دارند.جوشش و خلاقیت ذهن بیشتر می شود .شخصیت فرد آن گونه که در فواصل اوقات فراغت شکل می گیرد در زمان دیگر این گونه نیست.تجربه ثابت نموده است که مناسب بودن فراغت جوانان سبب کاهش انحرافات اجتماعی می گرددودر تکوین شخصیت انسان نقش بسزایی دارد.

ادامه دارد.....


[ دوشنبه 91/3/8 ] [ 12:15 صبح ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

ماه رجب مدخلی است برای ما ه های شعبان و رمضان .و اولین جمعه از ماه رجب که شب و روزی پر برکت دارد(لیلت الرغایب) بسیار پر فضیلت است.

شهادت امام هادی (ع) در روز های نخستین ماه رجب قرار دارد. امسال متاسفانه شهادت امام هادی (ع) را در حالی عزاداری می کنیم ، که پس از تخریب حرم ، شاهد اهانت به حضرت ایشان، توسط فردی منحرف بودیم. دلایل فراوانی برای به وجود آمدن این حادثه بود ، که به نظر من ، موارد زیر جزئ آن دسته است.

- گسترش فرهنگ دینی درست و کامل نیست ، به طوری که جوانان و فرزندان این میهن از امام هشتم به بعد را نمی شناسند وتازه وقتی می گویی به امام علی النقی (ع) توهین شده ، می پرسند کدام امام بود ، نهم ؟ دهم؟

- متاسفانه رسانه ها هم با تمسخر برخی از اسامی موجب بروز و ظهور چنین هتاکی ها و بی حرمتی ها  می شوند.

-رواج ساختن و گسترش لطیفه هایی در مورد مسایل مذهبی و خصوصا ائمه ی بزرگوار و نقل شفاهی و یا ارسال پیامکی

- فعالیت گسترده ی  موسیقی زیرزمینی گروهی از جوانان به دور از نظارت و...

-

 


[ جمعه 91/3/5 ] [ 6:6 صبح ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]

تقدیم به محضر حضرت هادی علیه السلام

آری دلم گرفت

وقتی هنوز هم

پس مانده های  پست

در مرگ و انفجار

دستی گرفته دست

وقتی هنوز هم تخریب و انفجار

تردید نابکار

یا ظلم یک خبیث

بر گنبد بلند

بنشسته در کمین

ایوان خانه ات پر یاس و عطر باد

مولای امتی ، هادی هر بشر

من زائرم ولی

مبهوت یک خبر

ذوق زیارتم

در سینه مانده است

با یک عطش سوال

آقای من بگو

آن مرد نابکار

آن جغد روسیاه

آیا سزا بود

با ما چنین کند

شاهین هیچ و پوچ

 ما راغمین کند


[ سه شنبه 91/3/2 ] [ 11:27 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

حبیب اله حاجی زاده -شهرستان بردسکن- فوق لیسانس ادبیات فارسی - آموزش و پرورش شهرستان بردسکن- مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور بردسکن
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 135971