سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
یادداشت ها - معرفی کتاب- مقالات فرهنگی 
قالب وبلاگ

((فاذا فرغت فانصب))سوره شرح -آیه 7

اوقات فراغت (1)

 

اوقات جمع مکسر وقت ، به معنای زمان . فراغت مصدر است به معنای آسایش و راحتی .فراغ و فراغت در فرهنگ لغت ها به معنای راحتی ، زمان بی کاری ، آسایش ودست کشیدن از کار ، معنا شده است .

در اصطلاح عامیانه ، زمانی که انسان از کار کردن رسمی رهایی پیدا می کند و تفریح و بازی را در ذهن تداعی می کند.

گرچه می توان گفت اوقات فراغت برای هر شخصی وجود دارد و دسته بندی های مختلفی دارد ، و هر چند کارکنان و شاغلین و خانواده هاوقت فراغتی در طول روز یا هفته و ماه و سال دارند . اما برنامه ریزی ها و نگرانی ها ، بیشتر برای مخاطب نوجوان و جوان است.

در کشور ما به دلیل آمار بالای نسل جوان در جامعه و نیز تعطیلات فراوان ، خصوصا در سه ماه تابستان  ، لزوم برنامه ریزی دقیق و اهتمام مسئولین و دستگاه ها و رسانه ها را چند برابر می کند.

یا شروع فصل تابستان این نگرانی برای بسیاری از خانواده ها پیش می آید که برای فرزندشان در اوقات فراغت چه برنامه ای داشته باشند . که هم سنخ با برنامه های آموزشی و نیز مطابق با معیار ها و موازین اخلاقی جامعه و فرهنگ خانواده باشد.

در باب اهمیت اوقات فراغت نمی توان تردید داشت که بسیاری از اکتشافات و اختراعات و شکوفایی اندیشه ها و علایق در زمان فراغت شکل گرفته است . امروزه روان شناسان اثبات کرده اند که افراد در زمان غیر رسمی و غیر اداری وغیر موظف ،درصد یادگیری  بیشتری دارند.جوشش و خلاقیت ذهن بیشتر می شود .شخصیت فرد آن گونه که در فواصل اوقات فراغت شکل می گیرد در زمان دیگر این گونه نیست.تجربه ثابت نموده است که مناسب بودن فراغت جوانان سبب کاهش انحرافات اجتماعی می گرددودر تکوین شخصیت انسان نقش بسزایی دارد.

ادامه دارد.....


[ دوشنبه 91/3/8 ] [ 12:15 صبح ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

حبیب اله حاجی زاده -شهرستان بردسکن- فوق لیسانس ادبیات فارسی - آموزش و پرورش شهرستان بردسکن- مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور بردسکن
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 17
کل بازدیدها: 136152