سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادداشت های حبیب اله حاجی زاده
یادداشت ها - معرفی کتاب- مقالات فرهنگی 
قالب وبلاگ

معمولا کتابهایی را که می خوانم ، کتاب هایی است که تعریفشان را از دیگران شنیده ام . یا دوستی ، یا مجله ای و یا ... .

 کتاب کافه پیانو ، نوشته ی فرهاد جعفری را دو سال پیش از زبان یکی از هم کلاسی های دانشگاه شنیدم و آن را در ذهن داشتم . به صورت اتفاقی این کتاب هفته های پیش به دستم رسید و آن را خواندم . سعی می کنم برای کتاب هایی که می خوانم حداقل یک صفحه یاد داشت بنویسم و به دیگران نیز توصیه می کنم.

کافه پیانو - کتابی است از فرهاد جعفری متولد 1344 - این کتاب در سال 1386 توسط نشر چشمه به چاپ رسیده و ظاهرا تا کنون به چاپ بیست و پنجم ! راه پیدا کرده است.کافه پیانو 266 صفحه دارد و قیمتش 5000 تومان است.طرح روی جلد کتاب اثر :اردشیر رستمی است.

فرهاد جعفری قبل از نوشتن این رمان ، سردبیر مجله بوده و نوشته های پراکنده ای هم در روزنامه ها و سایت ها می نوشته است. وی در انتخابات دوره پنجم مجلس مشهد نامزد بوده است و ...

و اما چند جمله درباره ی کتاب

کافه پیانو خواننده را می کشاند که بخواند و ورق بزند و سیر کند در کافه ای که جعفری آن را می گرداند . کشش و جاذبه ی داستان با نثر سلیس و روان تحسین برانگیز است . آن چه در میان تمام شخصیت ها و شخصیت پردازی ها و ارتباطشان جلب توجه می کند ، ارتباط بسیار عاطفی و نیز منطقی راوی با دخترش گل گیسو  است.نکته ای که شاید خیلی از نویسنده ها از آن غافلند . من خواننده در حین خواندن داستان با خودم فکر می کردم که پس من هم می توانم ارتباط نزدیک تر و بهتر و دقیق تر با دخترم داشته باشم.

برخی از شخصیت ها در داستان معرفی می شوند و بعد دیگر هیچ نشانی از آن ها نیست. شخصیت هایی که هیچ تاثیری در فضای داستان ندارند.واگر نمی آمدند هم خللی احساس نمی شد. متن گاهی زندگی اجتماعی شهروندان همراه با آسیب ها و... را بیان می کند و گاه به توصیف صحنه هایی می پردازد که به قول راوی ، نظام اخلاقی جامعه اجازه نمی دهد. ولی لخت بودن قلمش در برخی صفحات ، اثرش را بی رنگ می کند. یعنی بدون آن برهنگی قلم هم می توانست بنویسد.

در حین داستان به اسامی برمی خوریم که شاید همگان نشناسند . نویسندگان و سینماگران و فیلم های واقعی .این که او توانسته از این واقعیات در داستانش استفاده کند ، بسیار خوب است ، اما دیگرانی که آن ها را نمی شناسند چه ؟ مثلا ((جیم استوارت  در فیلم سرگیجه))  یا (( هاینریش بل ))(( عقاید یک دلقک )) که ظاهرا جعفری تحت تاثیر این کتاب هم بوده و نیز ناطور دشت (سالینجر)

به هر حال ، نویسنده در مصاحبه ای گفته که نثرش پیامبرانه است . آرزوی موفقیت برای او و تمام نویسندگان

حبیب ا... حاجی زاده - خرداد 91


[ شنبه 91/3/27 ] [ 3:37 عصر ] [ حبیب اله حاجی زاده ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

حبیب اله حاجی زاده -شهرستان بردسکن- فوق لیسانس ادبیات فارسی - آموزش و پرورش شهرستان بردسکن- مدرس دانشگاه آزاد و پیام نور بردسکن
امکانات وب


بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 28
کل بازدیدها: 136449